Kas sieja tokius reiškinius kaip patyčios darbo
kolektyvuose ir mokymo įstaigose, neapykantos kurstymas internete ar gatvėje ir
populistinių jėgų konsolidacija?
Skaitant kai kuriuos Lietuvos teismų sprendimus arba
žurnalistų žinutes apie patyčias ir nacionalistinius išpuolius, gali priblokšti
konkrečių teisėjų ar žurnalistų nesusigaudymas ir nuovokos stoka. Tačiau labai
svarbu kelti klausimą, kaip minėtieji reiškiniai susiję su bendra Lietuvos
visuomenės būkle.
Ar esama jėgų ir faktorių, kurie trukdo adekvačiai
įvardyti ir įvertinti patyčių bei neapykantos kurstymo atvejus? Neribota
„saviraiškos laisve“ suinteresuoti visų pirma politikai, nes viešas santykių
aiškinimasis ir vadinamosios juodosios technologijos yra labai svarbi politinės
konkurencijos ir priešrinkiminių mūšių dalis.
Kad patyčios ir neapykanta galėtų lietis laisvai –
eteryje ir internete – suinteresuotos, žinoma, ir komercinės žiniasklaidos
priemonės, nes visa tai, kas susiję su neapykanta ir žeminimu, yra „patrauklu“
skaitytojų (žiūrovų) auditorijai, o laisvojoje rinkoje auditorija yra prekė,
kurią žiniasklaida parduoda reklamos užsakovams.
Šiuo požiūriu ypač pažeidžiamos yra visos visuomenės
mažumos, nes antipatija arba neapykanta mažumoms yra stabilus žiniasklaidos
produkcijos „patrauklumo“ šaltinis. Nenuostabu, kad per du rinkos demokratijos dešimtmečius
neapykanta ir patyčios Lietuvos žiniasklaidoje – ksenofobija, antisemitizmas,
homofobija, socialiai pažeidžiamų grupių žeminimas ir kitokios patyčių formos –
išlaikė tvirtas pozicijas televizijos diskusijose ir interneto komentuotojų
kūryboje, taip pat spaudos puslapiuose. Komercinė žiniasklaida noriai tenkina
ir paniekos moterims bei jų žeminimo paklausą.
Analizuojant neapykantos ir patyčių kultūros prielaidas,
būtina matyti platesnį kontekstą. Vakarų sociologai pažymi, kad laikotarpį nuo
praėjusio amžiaus paskutinio dešimtmečio (nuo „1990 m.“) galimą įvardinti
kaip Patyčių erą. Pavaldžiųjų žeminimo, negailestingo komercinimo tendencijos
sietinos su neoliberalizmo ideologijos ir valdymo praktikos triumfu Vakaruose
ir Rytuose.
Šiam laikotarpiui būdinga brutalių vadybos metodų ir
patyčių darbe įsigalėjimas. Kaip mokytojas „orkestruoja“ patyčias siekdamas
kontroliuoti klasę, taip ir vadybininkas (vadovas) naudoja patyčias kaip
valdymo strategijos metodą. Patyčiomis ugdomas
nuolankumas ir agresyvumas. Lygia greta įsigali ir seksualinė prievarta
darbo aplinkoje.
Nesaugumo ir baimės atmosferą Lietuvos visuomenėje nuolat
palaiko tokie faktoriai kaip nerimas dėl laikino darbo, atlyginimo „pagal darbo
rezultatus“ sistema, socialinės apsaugos neprieinamumas. Nusižeminimo
įsikūnijimas yra skurstančiųjų darbuotojų klasė.
Neoliberaliajai rinkos demokratijai būdingas nuolatinis
visuotinis nestabilumas stumia žmones ieškoti „tikrumo“ iliuzinėse užuovėjose.
Žymi neoliberlizmo kritikė Naomi Klein konstatuoja: „Skausmingi Rusijai ir Rytų
Europai skirtos šoko terapijos padariniai ..., atsaini dešimčių milijonų žmonių
atskirtis, įvykdyta laisvosios rinkos ideologų, [lėmė tai, kad] išdidūs
gyventojai, ... puldami pažeidžiamiausias savo grupes, siekia atsikovoti
nacionalinę savigarbą“ („Šoko terapija“, Vilnius, „Kitos knygos“, 2009, vert. G.Pulokas ir kt., p. 449).
„Smulkųjį terorą“ darbo kolektyvuose, mokymo įstaigose ir
gatvėje atitinka bendra visuomenės fašizacija: gyventojų neatsparumas
autoritetizmui, tendencija patirtą represiją paversti nukreipta agresija bei jautrumo
degradavimas – „desensitizacija“, šiaip jau būdinga karinių konfliktų zonoms. Socialinė
atjauta virsta kritikos taikiniu.
Niekas nebesistebi, kai banko vyr. ekonomistas sako, kad
„žmogus pats kaltas, jei miršta skurde“ – tarsi pateisindamas tokius incidentus
kaip benamių terorizavimas, kankinimas, žaginimas ir žudymas (pvz.,
Marijampolėje). Teisėjas gali nuspręsti, kad šūkis „Lietuva – lietuviams“,
lydimas skanduotės „Juden raus“ (žydus – lauk!), esą išreiškia „Lietuvos Konstitucijos nuostatą, kad
„valdžia priklauso lietuviams, t.y. asmenims, turintiems Lietuvos Respublikos
pilietybę“.
Laikraštis pirmame puslapyje kursto „ruošti beisbolo
lazdas“. Prof. Landsbergis ragina nesirūpinti dėl ekstremistų eitynių
pagrindinėmis miestų gatvėmis. O buvęs premjeras Kubilius teisina viešų asmenų
polinkį virsti „personažais“ ir tūkstančių stebėtojų akivaizdoje teisti visus,
kuriuos tie personažai laiko „šūdais“.
Filosofas Slavojus žižekas yra kalbėjęs apie beribį
visuomenės „kultūringumą“ – meną nieko nepastebėti ir nekreipti dėmesio. Kad
kultūringumas išties būna begalinis, liudija kad ir ES senbuvės Graikijos
pavyzdys. Neonacistinė „Aukso aušros“ partija turi 18 vietų Parlamente, ją
remia 10 proc. gyventojų (3-a pagal
populiarumą). 2012 m. šalyje užfiksuota per 200 rasistinio smurto incidentų.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.