Pirmos paskaitos garso įrašas čia.
Mūsų objektą - celibatą - patogiausia suvokti kaip ekonomiją: taupymą, tausojimą, nesidalijimą, su(si)laikymą, rezervavimą, konservavimą.
Be to, "celibatas" yra transformacijos principo vardas: tai procesas, kuris, pvz., "nekaltą" Šv. Pauliaus teiginį "Gerai daro vyras, neliesdamas moters" paverčia sekso prakeiksmu; loginę grandinėlę galima būtų rekonstruoti taip:
"jeigu vyras gali susilaikyti nuo sekso (neturėti lytinių santykių), tai yra gerai" (galimybės teiginys) ->"jeigu vyras negali susilaikyti nuo sekso (turi lytinių santykių), tai yra blogai" ->"vyras, kuris turi lytinių santykių, yra blogas" ->"lytinių santykių turintis, nuo jų nesusilaikantis vyras - blogas, nes ->seksas yra blogis".
Pauliaus amžininkai enkratitai visokį seksą, taip pat ir seksą santuokoje, laikė Šėtono veikimo (pagundų) sfera. Todėl šio transformacijos proceso rezultatą įvardinsime kaip sekso satanizavimą.
Celibato idėjai ar fantazijai nuo pat pradžių būdinga maniakiška, paranojiška logika: kaip įžadas, drausmės režimas arba gyvenimo būdo modelis, celibatas yra neatsiejamas nuo vis tobulesnių garantijų paieškos. Išoriškam (paviršutiniškam) sekso išsižadėjimui, pvz., paprastai kastracijai, priešpriešinama "vidinė kastracija" - moteriškam kastratui, kuris yra pernelyg pažeidus ir atviras įsiskverbimui, priešpriešinamas vyriško eunucho, vyriško kastrato idealas: vyro, kuris yra pajėgus išsikastruoti iš vidaus, t.y. išsaugoti (išlaikyti) savo seksualinį potencialą, bet laikyti jį suėmęs į nagą, valdyti geismą, tausoti ir nešvaistyti savo vyriškumo esencijos.
Sakėme, kad celibato, kaip valdymo strategijos, tikslas nėra (ir niekuomet nebuvo) pasiekti savo tariamą tikslą - visiškai "sulaikyti" seksą. Greičiau jo tikslas yra valdyti kūnų elgesį ir seksualumo sklaidą (arba komunikaciją).
Juk celibato idealai formavosi kaip reakcija į suvokimą, kad (visuotinis) celibatas yra neįmanomas.
Celibatas, kaip principas, idealas ir institucinė policinė praktika, reikalingas būtent todėl, kad, Šv. Pauliaus žodžiais, nerealistiška ir beviltiška iš visų pasikrikštijusiųjų reikalauti atsisakyti sekso. Kitaip tariant, Vatikanas reikalingas būtent todėl, kad skaistybės idealų niekas nebepaiso. Tai policinė logika.
Teigėme, kad Lietuvos seksualinę (ir seksualinę politinę) realybę daug geriau atspindi pedagoginis diskursas, o ne žiniasklaidos erotika.
Nors pedagoginis diskursas atrodo "atsilikęs", tokios pedagogikos ir jos retorikos nebūtų, jeigu neegzistuotų ją remiantis ir palaikantis konsensusas.
Pedagogika modeliuoja neklusnių, "asocialių", potencialiai pavojingų kūnų ir kūnelių valdymo ir tramdymo strategijas bei valdžios ir jos subjektų santykius (visuomeninio sambūvio idealus).
Seksualinio susilaikymo kriterijus pedagoginiam diskursui reikalingas kaip diskriminavimo, segregavimo, atskyrimo įnagis. To išmokė Šv. Paulius, kuris, paskelbdamas celibatą "išrinktųjų dovana", plačiąsias tikinčiųjų mases pavertė moraliniais nusikaltėliais ir satanizavo seksą.
Savo ruožtu puritoniškai nusiteikę įstatymų kūrėjai ir pedagogai seksualinių santykių sulaikymą valstybinės prievartos būdu susiejo su civilizaciniu progresu ir Nacijos (iš)likimu.
Prisiminkime pirmuosius teisinius svaiginimosi ir kvaišinimosi draudimus. "Natūraliais" šių draudimų taikiniais tapo beteisiai darbininkų, moterų ir imigrantų kūnai.
Tautinė pedagogika seksą traktuoja kaip ligą, kurią galima išgydyti taip, kad ji nepaliktų padarinių. Čia taip pat labai akivaizdžiai užsipuolama vaizduotė, t.y. kūrybinė mąstymo potencija, ir pats mąstymas, kaip pageidaujamų alternatyvų įsivaizdavimas:
Kad kūnui nereikalinga lytinė iškrova, jaunas vyras gali patirti stebėdamas save. ... Erekcija neverčia vyro ieškoti seksualinės iškrovos tol, kol prie šios kūno būsenos neprisijungia seksualinio pobūdžio vaizdiniai. Jiems atsiradus, erekcija tampa susijaudinimu, kuriam gali būti sunku atsispirti, tačiau vaizduotei išliekant be seksualinių vaizdinių, jaunuolis yra laisvas užsiimti bet kokia veikla, ir erekcija pranyksta nepalikdama jokių neigiamų padarinių kūno sveikatai.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.