Daugelį nustebinusi Laisvės partija pateikia save kaip tiesiog laisvės partiją – todėl verta, nors ir po rinkimų, pasiaiškinti, kodėl ši partija yra dešinioji, o ne tiesiog partija, ir kuo skiriasi jos linksniuojama laisvė nuo jos rinkėjų pageidaujamos (ar įsivaizduojamos) laisvės.
Mane labiau nustebino P. Gražulio
sėkmė. (Priskirčiau šį fenomeną tai pačiai kategorijai kaip brolių Lavrinovičių
reklaminį populiarumą: panašu, kad moterų skriaudimas didina viešo subjekto
patrauklumą kai kurių vartotojų/rinkėjų akyse.)
Tačiau šį kartą – ne apie tai, kuo mus
nustebino rinkėjai, o apie tai, kas dar iki rinkimų stebino pačius rinkėjus.
Laisvė laisvei nelygu
Teko susidurti su žmonių sumišimu ir
nuostaba, kai pasakydavau, kad Laisvės partija – prieš lygybę. „Kaip tai?“ –
klausdavo jie.
Tokia rinkėjų nuostaba yra, žinoma,
simptomas.
Tiesiog šiai partijai taip puikiai
pavyko pateikti save kaip „tiesiog“ partiją ir tiesiog laisvės partiją, kad
klausimas, kokių pažiūrų ši partija ir kokia laisvė čia reklamuojama, sukelia
reakciją „Tu mane užklupai nepasiruošusį“.
Žinomiausi šios partijos nariai jau
seniai ir ne kartą yra piktokai pasisakę prieš lygybę. Todėl man atrodo paradoksalu, kad juos palaiko daug
homoseksual(i)ų rinkėjų, kurie (-ios) šiaip jau kovoja už lygybę ir už
saviraiškos laisvę.
Liberalų kalba laisvė visuomet yra
ekonominė laisvė. Antai A. Armonaitės kolega R. Šimašius pats identifikuojasi kaip libertaras - anot Vikipedijos (angliškos), dešinysis libertarizmas
gina anarcho-kapitalizmą, t. y. nevaržomą, laissez-faire
kapitalizmą ir rinkos „savireguliaciją“.
R. Šimašius ir A. Armonaitė pasisako
už „minimalią (beveik nulinę) valstybę“, t. y. už tai, kad valstybė
nesikištų į „natūralius“ rinkos procesus ir leistų ekonomikai reguliuotis
pačiai. (Net komentuodama karantiną, A. Armonaitė priekaištavo valstybei, kam ši nurodinėja žmonėms, ką daryti – apie tai žr. mano ankstesnį komentarą.)
Aišku, tai tik idealas – daugelis verslų neišgyventų be valstybės subsidijų,
mokestinių lengvatų ir viešojo sektoriaus užsakymų. Tačiau šis idealas yra
politinis instrumentas, leidžiantis riboti valstybės pagalbą piliečiams, ypač
socialinę paramą.
Laisvės partijos programoje žadama: „pasisakysime už vaiko pinigų, darbo paieškos pašalpos,
subsidijų komunalinėms išlaidoms atsisakymą [ta prasme – panaikinimą]“.
Tikėjimas, kad rinka pati su-si-reguliuoja,
o gyvenimas (rinkoje) pats atrenka vertus išgyventi, yra žiauri (sadistinė)
pasaulio vizija, kuriai prigijo socialinio darvinizmo vardas.
Panašiai kaip vadovėlinėje Č. Darvino teorijoje
apie natūralią atranką, R. Šimašiaus ir A. Armonaitės vizijoje visi mes
„vienodomis sąlygomis“ (t. y. nereguliuojamoje rinkoje) privalome kovoti
už išlikimą, o išlikusieji ir yra tas laisvės elitas, kuris nusipelno laisvės.
Lygybė „kertasi“ su laisve!
Kodėl Laisvės partijos libertarai –
prieš lygybę? Jų argumentas maždaug toks.
„Privaloma“ lygybė prieštarauja rinkos
savireguliacijai: jeigu rinka lėmė, kad mudu - nelygūs, tai (pacituosiu jų gerbiamą autorių) bet koks mėginimas atkurti lygybę „sunaikins rinkos
ekonomikos savireguliavimo procesus,… labai sulėtins kapitalo formavimąsi… –
visa tai reikš drastišką bendro gyvenimo lygio smukimą“.
Mat laisvė užtikrina pajamų „įvairovę“
(štai jums libertariška įvairovė). Žmonės yra įvairūs ir individualūs. Anot
libertarų, pajamos niekada negali būti vienodos.
Turime (dar pacituosiu) „pripažinti
faktą, kad lygybė yra nepasiekiama, nes žmonės yra neišvengiamai pasklidę
erdvėje ir skiriasi tarpusavyje… Kaip niujorkiečio maudymosi malonumas gali
būti palygintas su indo maudymosi Gange malonumu?“ Negali būti palygintas – nes
jų pajamos „įvairios“, taigi jiedu – nepalyginamai „individualūs“.
Minėtasis gerbiamas autorius (kurį A. Armonaitė
tikriausiai laiko po pagalve) netgi teigia, kad lygybė (kaip idealas) kėsinasi
į individo žmogiškumą.
Formuluojant labiau ekonominiais terminais,
neįmanoma absoliučiai skirtingų tipų gėrybių kažkaip išmatuoti vienodu pajamų
„lygio“ matu. Iš to esą kyla išvada, kad beprasmiška siekti vienodo gerovės lygio:
„Kaip būtų galima „suvienodinti“ niujorkiečio ir indo galimybes apiplaukti
jachta Manheteną arba maudytis Gange?“
Ne-į-ma-no-ma.
Balsuoji už „Laisvę“ –
renkiesi nelygybę: naujoviška pakuotė
Taigi čia jums ne „Visi skirtingi –
visi lygūs“. Libertarams įvairovė ir skirtumai reiškia, kad galimybės yra
paveldimos, mat „pasaulis neatsirado vakar“. Laisvė – tai laisvė naudotis
paveldėtomis galimybėmis nebijant, kad jos bus atimtos (privačios nuosavybės
argumentas).
Štai kodėl, anot libertarų, neverta
svaičioti apie „vienodas starto pozicijas“. Juk gimstame skirtingose šeimose –
tai nejaugi valstybė turi mus atimti iš mūsų šeimų, kad pasiūlytų vienodas
sąlygas? (Maždaug toks būtų libertaro paguodos žodis su konservatyviais ar
žiauriais tėvais gyvenančiam jaunuoliui.)
Laisvės partija įrodė kitoms dešiniosioms
partijoms (valstiečiams, konservatoriams), kad „šeimos vertybės“ ir
anti-homoseksualumo korta nėra vienintelė įmanoma pakuotė, kurioje galima
prastumti stambaus kapitalo interesus. Žmogaus teisių ir žolės korta jau irgi
lošia.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.